اجاره ماشین

اجاره ماشین

اجاره ماشین

اجاره ماشین

آیا واقعا اجاره خودرو نسبت به خرید آن به صرفه تر است؟



در حالت کلی پاسخ به این سوال نیاز به دانستن وضعیت مالی، ترجیحات و انتخاب خودرو شما دارد. در نتیجه ما تنها سوال ها و شرایط را با شما در میان می گذاریم و پاسخ را به خودتان واگذار می کنیم. نکته اول اینکه پس از پرس و جو به یک جمع بندی کلی رسیدیم: قیمت کرایه خودرو در شهرستان ها به نسبت تهران ارزان تر و مناسب تر است. نکته دوم نیز که احتمالا از آن آگاه هستید: با افزایش تعداد روز ها و کرایه خودرو به مدت طولانی تر می توان قیمت را تا حد زیادی کاهش داد.


در مورد قیمت باید اضافه کنیم، از آنجا که علاوه بر خود محصول، میزان تمیزی و سال تولید آن در قیمت نهایی تاثیر گذار است صرفا با چند مثال، تنها به کلیت آن می پردازیم. در بازار شهرستان، هزینه میانگین اجاره پراید، روزی 60 الی 70 هزار تومان است. پس از آن، خودروهای رایج کشورمان مانند اجاره پژو207 و پژو پارس  و غیره، روزانه بهای میانگین 100 هزار تومان را دارند. (اختلاف قیمت در بین محصولات داخلی کشورمان مانند خانواده پژو، سمند و غیره ناچیز است) .  در اجارهخودروهای لوکس(اجاره خودرو بنز و اجاره بی ام و ) و... قیمت ها بسیار متفاوت اند. و بستگی به توان مالی شما برای اجاره این خودروها دارد

پس اگر تمایل دارید با خودروی شخصی مسافرت کنید و در عین حال، چشم انداز مالی شما این است که مثلاً سالی یک میلیون تومان می توانید پس انداز کنید، شاید بهتر باشد کرایه خودرو را انتخاب کنید. چون که باید برای خرید یک خودرو هر چند دست دوم چندین سال صبر کنید. از طرف دیگر با کرایه یک خودرو، در مقایسه با خودروی شخصی، لازم نیست به صورت طولانی مدت، هزینه استهلاک خودرو را بپردازید. خودرو را کرایه می کنید، مسافرت می روید و در عین حال که به هدف خود یعنی یک تفریح چند روزه رسیده اید، از هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو هم خلاص شده اید. کرایه خودرو در یک حالت دیگر هم برای شما دارای مزایایی است. آن هم این که خودروی شخصی شما به مرز کج دار و مریز نزدیک شده باشد. چون که در صورت وجود مشکل در خودروی شخصی، این مشکل می تواند در جاده خود را بیشتر نشان دهد و شما را با مشکل جدی رو به رو کند.

اجاره ماشین یا آژانس کرایه اتومبیل بدون راننده در اختیار گذاشتن یک ماشین برای مدت کوتاه یا بلند مدت به صورت اجاره خودرو ساعتی ، اجاره خودرو روزانه و هفتگی و ماهیانه می باشد. این است که اغلب با شعبه های محلی متعدد که اجازه می دهد تا کاربر را به بازگشت یک وسیله نقلیه در مکان های مختلف و در دیگر شهرها سازمان یافته، و در درجه اول در نزدیکی فرودگاه و یا مناطق شهرهای شلوغ واقع شده و اغلب توسط یک وب سایت ارائه می گردد که به صورت رزرو آنلاین یا کرایه خودروحضوری و تلفنی می باشد.

اجاره خودرو بدون راننده در درجه اول افرادی که نیاز به یک وسیله نقلیه موقت، برای مثال کسانی که خود وسیله نقلیه ندارد کرایه می کنند، مسافران که خارج شهر هستند و یا دارندگان وسیله نقلیه آسیب دیده یا به انتظار تعمیر و یا از طرف بیمه منتظر جبران خسارت هستند و یا کسانی که به دنبال اجاره خودروهای تشریفاتی و اجاره ماشین عروس با راننده به صورت موقت هستند. آژانس های کرایه خودرو نیز خود به نیازهای صنعت خودرو خدمت می کنند . در کنار اجاره ماشین ارزان معمولا نیزبا ارائه محصولات اضافی مانند بیمه مکمل ، سیستم های ناوبری پیشرفته برون شهری ، سیستم موقعیت یابی جهانی وسایل سرگرمی و تفریحی ، وسایل مسافرتی ، اقامتگاه (اجاره ویلا)، تلفن همراه، اینترنت قابل حمل و صندلی ایمنی کودک و دیگر امکانات خدمات خود را افزایش می دهند..

کرایه یک خودرو بعد از انتخاب خودرو، در بنگاه و طول یک قرارداد دو جانبه با مالک خودرو انجام می شود. کارشناسان تاکید می کنند که حتماً باید قرارداد را ریز به ریز بخوانید و اگر با جزء کوچکی از آن موافق نیستید، آن را امضا نکنید. در این خصوص به موارد زیر توجه داشته باشید:


- طرف قرارداد شما، باید همان فردی باشد که کارت خودرو به نام اوست. همینطور به موعد بیمه شخص ثالث و معاینه فنی و عوارض شهرداری خودرو توجه کنید.


- بعضی اوقات ممکن است مفاد هزینه بری نظیر بیمه بدنه در قرارداد وجود داشته باشد که به هزینه های شما اضافه می کند. به این موارد حتماً توجه کنید. (البته به نظر می رسد بیمه بدنه در آخر به نفع شما باشد و خیال شما را تا حدی از خسارات احتمالی راحت کند).


- برای امضای قرارداد تاکید می شود که حتماً خودرو را به شرط کارشناسی تحویل بگیرید. آن را به یک کارشناس بدنه و فنی نشان دهید تا بعدها اختلافی پیش نیاید.


- در بعضی قراردادها، به محدوده رفت و آمد خودرو در قرارداد اشاره می شود که مثلاً در شهر یا جاده باشد که در آن صورت باید به آن توجه کنید. (اغلب این خودروها ردیاب ماهواره ای دارند)


- در بعضی قراردادها، هزینه به طور روزانه و در بعضی به طور کلی (مثلاً 10 روزه) قید می شود. در این صورت، اگر مثلاً خودرو را 9 روزه تحویل دهید باید هزینه 10 روز را بپردازید. یا مثلاً جریمه ای برای تحویل دیرتر از موعد در نظر گرفته می شود که آن را هم باید مد نظر داشته باشید

گر خرابی خودرو در نتیجه سهل انگاری شما باشد، مانند تصادف، آسیب زدن و ...، هزینه آن برعهده خودتان است، اما اگر مشکل خودرو بر اثر استهلاک، خرابی یک قطعه مشخص و شرایط این چنینی باشد، شما هزینه ای را نخواهید پرداخت. در صورت اختلاف نظر بین مالک و شما، با مراجعه به اتحادیه خودروهای کرایه ای مشکل بر طرف می شود. در غیر این صورت، مرجع اصلی رفع اختلاف، طبق هر قراردادی، دادگستری است.

اجاره خودرو منوط به شرایط بسیاری است که از کشوری به کشور دیگر و از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است به طور کلی خودرو باید در شرایط یکسان که در اجاره مشتریان بود به کمپانی بازگردانده شود، و اغلب باید محدودیت مسافت پیموده شده تجاوز نکند ، در غیر این صورت هزینه اضافی می بایست به کمپانی پرداخت گردد.

وقتی با یکی از متصدیان اجاره خودرو در رابطه با شرایط اجاره خودرو در این خصوص صحبت می کنم می گوید بسیار با صرفه تر از خرید آن است. از وقتی ماشین گران شده استقبال مردم از ماشینهای اجاره ای بیشتر هم شده است. مراجعه به لیست بلند بالای شرایط اجاره خودرودر بخش نیازمندیها که حکایت از اجاره خودروهایی همچون اجاره پژو پارس ، اجاره پژو 207 و... در کنار خودروهای خارجی می دهند، تأیید کننده همین مدعاست.. بالا بودن اجاره خودروهایی همچون کرایسلر 2008 روزانه 850 هزار تومان یا کادیلاک 2008 روزانه یک میلیون تومان و... و در کنار آن اخذ چکی معادل قیمت ماشین و نیز سند ملک و دیگر سخت گیریها، طبیعی است و همه انتظار دارند که اجاره آنها بالا باشد و شرایطشان سخت، اما اجاره پژو با روزانه 120 تا 250 هزار تومان کاملا شرایط اجاره ای آسانی دارد.

 شرایط اخذ خودرو کرایه ای به چه شکل است؟

اول باید به سایت شرکت بروی، مدارکت را بفرستی اگر مورد تأیید بود می توانی ماشین دلخواهت را اجاره کنی. البته قبلش باید رزرو کنی. هرچه قیمت ماشین گرانتر است، راحت تر می توانی آن را اجاره کنی و انتظار کمتری می کشی. برای اجاره هم اول پول هزینه اجاره را می پردازی و یک چک بابت برگشت ماشین و یک چک هم بابت جریمه. اگر ماشین خسارت دید چه می شود، پاسخ: اول که ماشین را می خواهند تحویل دهند نماینده شرکت آن را صحیح و سالم تحویل می دهد.

در چشم انداز آینده نظر به اینکه قیمت خودرو در ایران سه برابر بازار جهانی است و در صورت آزاد سازی واردات خودرو و یا کاهش تعرفه گمرکی واردات خودرو احتمال سقوط قیمت خودرو در چشم انداز سه ساله بسیار بالا ارزیابی می‌شود. لذا نظر به اینکه متوسط قیمت کالاها در ایران تقریبا 2 برابر بازار جهانی است و قیمت خودرو تا سه برابر افزایش یافته است ، قویترین احتمال در حوزه پیش بینی آینده قیمت خودرو افزایش قیمت خودرو در آینده بسیار کمتر از سطح عمومی قیمت‌هاست تا اختلاف فوق به حداقل کاهش یابد.


در مجموع، در چشم انداز سه ساله با لحاظ کردن کاهش حجم فروش در بازار به یک سوم سابق و یک سوم شدن حجم بار و احتمال کاهش قیمت خودرو ، ورود به اقتصاد حمل و نقل چه در حوزه جابجاگری کالا، چه در حوزه جابجاگری مسافر و یا انواع دیگر مثل سرمایه گذاری برای اجاره خودرو غیر اقتصادی است و در مفهوم مخالف، در حوزه هایی و در مواردی اجاره خودرو اقتصادی تر از خرید خودرو است. با هر توجیهی که بحث مقرون به صرفه شدن اجاره خودروهای ایرانی بدون راننده نسبت به خارجی نگریسته شود، واقعیت آن است که این اتفاق حاوی و علائم و هشدارهایی به اقتصاد است که جدی گرفتن آن ضروری می نماید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.